Sokan nem tudják hova rakni a szerepjátékokat, és csak kérdésekkel bombáznak, hogyha megemlíted, hogy Te játszol - mi ez, hogy működik, miért jó. Ez fokozottan igaz a fórumos játékokra, még kevésbé értik meg az emberek, hogy miért is játszol ilyenekben, és hogy működik. Talán ez a cikk segíthet nekik...A fórumos játékok és általában a szerepjátékok is sokszor azzal a kellemes dologgal kecsegtetnek, hogy kiléphetsz a szürke hétköznapokból, és olyasvalaki lehetsz, aki amúgy sosem lehetnél - legyen szó itt akár a fizikai törvények miatti korlátozásról, vagy csak javak szempontjából való határokról. Olyan világokat járhatsz be, aminek a fantáziád szabhat csak határt, olyan karakter bőrébe bújhatsz, ahol kiélheted rejtett vágyaidat is.
Ez mind szép és jó, de azért elég hamar unalmas lenne, ha mindent megtehetnél. Hisz nincs olyan, hogy legjobb. Ha ketten gondoljátok magatokat legjobbnak, akkor abból már vita lesz, nem játék. Ezért a szerepjátékok esetében általában valami szabályrendszer szab határt a karaktereknek, úgymond lekorlátozza őket. Ez alól van kivétel, de most maradjunk meg az általánosságnál. Ebben a rendszerben meg van szabva, hogy mit tehet meg a karaktered, és mit nem. De akkor mégis miben más, mint a valóság? Többek közt abban, hogy lényegében minden kockázat nélkül történhet mindez, továbbá a szabályok keretein belül nem egy módon járhatsz végig, hanem akár több, különböző utat is kipróbálhatsz - ellentétben a valósággal, ahol komoly probléma, ha meghalsz, illetve nem tudsz átülni egy dúsgazdag vezérigazgató testébe csak úgy.
Tehát a legalapvetőbb szempontból ezt kínálja egy szerepjáték: végy egy bármilyen karaktert (a rendszer által felállított korlátok között), majd az ő szemszögéből lásd a dolgokat, az ő szemszögéből beszélj, reagálj, cselekedj, gondolkodj. És ha valami baj történik vele akkor sincs nagy gond - legfeljebb elveszted a játékot, ami nyilván Neked is negatívum, de nem dől össze tőle a világ.
A fórumos szerepjáték (FRPG, mint forum role-playing game) egy olyan szöveg alapú szerepjáték, amit online, az interneten játszanak. A legszembetűnőbb különbség más szerepjátékokhoz képet, hogy nem szóval, vagy testi interakciókkal játszanak a játékosok, hanem egy szöveges felületen, egy fórumon. A fórumon megírják, hogy a karakterük mit mond, gondol, érez, hogy viszonyul másokhoz, mi történik a környezetükben. Erre más karakterek hasonló módon válaszolnak, reagálnak, és ebből áll lényegében a játék.
Ez egyben olyan is, mint a bábszínház. Ott az előadók egy bábut mozgatnak, a bábu helyett beszélnek, stb. A Te karaktered is egy bábu, amit Te tudsz mozgatni, Te írod le, hogy mit csinál, hogy mit érez, hogy mit gondol és hogy mit mond ki hangosan. És a többi játékos is pont ezt csinálja. Ahogy pedig Te nem tudod mozgatni az ő karakterüket, ők sem a Tiedet. Egymás cselekedeteire és szavaira reagáltok.
Az egész hasonlítható egy könyvhöz is. Az eltérés csupán annyi, hogy itt minden egyes szereplő cselekedeteit (ezek a karakterek, amivel játszotok) más és más játékos írja le. Az egyik karakterét az egyik, a másikét a másik, a harmadikét pedig Te, stb., nem pedig egy ember, az író. Mindenki hozzáteszi a saját mondatait a történethez, amiből végül kialakul egy teljes írás, a hozzászólások lánca. Mivel nem egyedül írod meg a történetet, mások máshogy reagálhatnak (és általában máshogy is reagálnak), mint ahogy Te azt előre sejted/tervezed/gondolod. És ettől lesz szerepjáték, hogy szituációs elemekkel vegyül a regényírás, bizonyos helyzetekben kell helytállni a karakterednek, aminek az előzménye rengeteg hozzászólásból áll, és tipikusan nagyon bonyolult. Képzeld bele magad például Harry Potter szerepébe: Te írhatod meg, Te találhatod ki, hogy mit csináljon, miközben egy másik játékos irányítja mondjuk Voldemortot. Azt pedig ő találja ki. A játék rendszere meg (jó esetben) egyértelműen behatárolja, hogy a két karakter miket tehet meg, és miket nem, és a találékonyságodat felhasználva mozoghatsz így a világban.
Sokan erre azt mondják, hogy ennyi erővel játszanak valami MMORPG-vel, miért szórakoznának ilyesmivel. Nos, a kérdésre végtelen egyszerű válasszal lehet szolgálni: a kettő más, nem összehasonlítható. Akinek fontosabb az, hogy megjelenjen számára mindaz, amit tesz, az játsszon csak ezekkel a játékokkal, akinek viszont fontosabb az, hogy a fantáziáját kalauzolja el egy távoli zugba, világba, annak nem ezek az MMORPG-k valóak, hanem a klasszikusabb értelemben vett szerepjátékok, így a fórumos játékok is. Sokkal szabadabban mozoghatsz, sokkal találékonyabban használhatsz fel bizonyos elemeket. Például egy varázslatot olyanra is felhasználhatsz, ami lehet, hogy másnak eszébe sem jut, ugyanakkor teljesen jogos felhasználási mód, ezzel szemben egy 3D-s online játékban megvan kötve a kezed. Ezen kívül lehet, hogy pl. a WoW világa hatalmas, de a világok, amikben mi mozgunk végtelen teret öltenek, és bármilyen időben játszódhatnak, bármilyen technikai felszereltség mellett, a fantáziád segítségével pedig sokkal festőibb környezetben. Bármikor bővíthetőek bármilyen irányba, nem kell DLC-kre várni, meg új pályákra. Egyszerűen gondolunk egyet, és már meg is vannak alkotva az új helyszínek, ahol szabadon játszhatsz. Ezáltal nem kell várni a készítőkre, hanem Te magad is bármikor variálhatsz a világon, rendszeren, ezért senkinek sem tartozol havidíjjal sem, és nincs olyan, hogy bezárják a játékot, legfeljebb a felületet, ahol játszotok, de ennek helyét átveheti egy másik fórum, sőt, akár még a Skype is sok esetben.
Remélem eme kis szösszenet némi betekintés segítséget nyújtott a laikusok számára. Oszd meg azokkal, akikről esetleg úgy gondolod, hogy hasznos lehet számukra. Ha pedig olvasnál még arról is, hogy a rendszer alapvetően milyen a fórumos játékoknál, olvasd el a
Freestyle és storyteller című cikket is.
Tetszett? Oszd meg barátaiddal is!
Hozzászólások: Új hozzászólás írása (katt ide)Eddigi hozzászólások (katt ide)
1. Tudja mi a leírt terület, mi az amibe fektethet munkát, de nem biztos, hogy az elfogadott. - Azaz elkülönül az alkotás szempontjából biztonságos rész, és a nem biztonságos
2. Ezen felül tudja ki fogja jóváhagyni az ötletét. Így a te jóváhagyásodra fog várni. - Azaz várnia kell rád, mint alkotóra.
Amennyire egyedül tudtál igyekeztél széles biztonságos zónát teremteni, de azért talán könnyű kilépni a határai közül. Viszont látom viszonylag sokat dolgoztál már rajta. :)