Egy kis bemutató arról, hogy milyen féle-fajta szerepjátékok léteznek manapság, és azokról egy kis rövid leírás. Valószínűleg mindannyian ismeritek ezeket, de nem árt felvázolni, hogy mik is vannak. Nos, lássuk hát...Asztali RPG: Ebben a játékban élőben játszanak a játékosok. Lehetőleg egy asztal körül, vagy valamilyen formában elrendeződve. A játékosok közül egynek kiemelkedő szerepe van - ő a KM, avagy KalandMester, a mesélő. Ő irányítja a kalandot, ő festi fel a környezetet, és lehet lelket az NJK-kba (Nem Játékos Karakter). A játékosok azt, hogy karaktereik mit tesznek vagy mondanak, szóban közlik, a KM pedig elmondja számukra az egyes cselekedeteik következményeit. Asztali RPG-k közül a M.A.G.U.S, a Vampire: The Masquerade és a Dungeons&Dragons elterjedt Magyarországon.
Live RPG: Annyiban különbözik az asztali szerepjátéktól, hogy itt nem egy helyben vannak a játékosok, hanem mozognak egy teremben vagy a szabadban. Sokszor jelmezekbe öltöznek. Ami még fontos, hogy általában nincs KM, aki irányítja a kalandot, hanem a karakterek maguk irányítanak mindent, és alakítják ki a cselekményeket. A legtöbb dolgot kijátsszák a karakterükkel, akár a harcot is, álfegyverekkel (ezekhez ésszerű szabályok szükségesek), de van, amit nem.
Improvizációs játékok: Ez egy elég érdekes játék forma, kicsit vitatott, hogy szerepjáték-e. Ilyen játék pl., amikor egy olyan párbeszédet kell rögtönözni, melyben minden egymást követő sor az ábécé következő betűjével kell, hogy kezdődjön. Eredetileg színészek számára jöttek létre, ám hamar elterjedtek a nem-színészek között is.
Történetmesélős játék: Ez egy olyan fajta szerepjáték, amikor minden szereplő egyenlő eséllyel szólhat bele a történetbe, és alakíthatja azt tovább. Együtt döntik el, mi történjen. A karaktere(i)k sorsa felett teljes mértékben ők uralkodnak, nem szól bele a KM (nincs). A fórumos szerepjátékok egy részében ilyen játék folyik - csak írásban.
Party játék: Csak szóban kommunikálnak egymással. Kevésbé részletes szabályok alapján játszanak, és általában nincs kalandmester. Ilyen pl. az egyik kedvenc gyerekkori játékom, ahol volt egy gyilkos, és a többieknek azt kellett kitalálni, ki volt az, milyen eszközzel és hol gyilkolt.
Számítógépes RPG-k: Nem igazán tartoznak a szerepjáték kategóriába - általában annyiban szerepjáték, hogy egy karaktert kell felfejlesztenünk. Ezen kívül tárgyakat gyűjthetünk, és TP pontokat kapunk - de ettől még valójában nem lesznek szerepjátékok, csak szerepjáték szerűségek. Bár vannak olyan online oldalak, ahol maguk a játékosok is kapcsolatba léphetnek a többiekkel, de ez még mindig nem az igazi.
Fórumos szerepjátékok: Számos FRPG létezik, mindegyik más és más, bizonyos dolgokban azonban megegyeznek. Általában a játékosoknak több karaktere is lehet, ami gyakran azért van, mert itt bizony nem online zajlik a dolog, és néha órákat kell várni egy-egy reagra (hozzászólásra), ami idő alatt a másik karakterével tud írni a játékos. Nem mindig van szükség KM-re (lásd: történetmesélős játék, írásban), általában akkor jön a Mesélő (KalandMester) a képbe, hogyha egy nagyobb mozzanat a fórumon több karaktert érint, vagy hogyha NJK-k segítségét szeretné igénybe venni a játékos. De alapvetően a story-teller (történetmesélős) kategória alá tartozik a fórumos szerepjátékok döntő többsége.
A fenti kategóriák lehet, hogy nem fednek le 100%-ban mindent, teljesen pontosan, ám úgy gondolom, a szerepjátékok (és a félig-szerepjátékok) 99%-a minimum megtalálható a fentebbi összefoglalóban, már ami az elterjedtséget/használatot illeti, nem a mennyiséget.
Köszönöm a figyelmet!
Tetszett? Oszd meg barátaiddal is!
Hozzászólások: Új hozzászólás írása (katt ide)Eddigi hozzászólások (katt ide)
Valójában sok MMORPGben több a szerepjáték mint egy modern D&D Dungeon Crawl kalandban. Mert bizony a modern D&D kaland során is csak az előre "lekódolt" és könyvben szereplő opciókból válogathatnak, s a kaland sem színes. Csupán taktikai harcok sorozata. És sok helyen, aki mást akar, hajtják, mert haladni kell a harcos kalanddal.
Egy MMORPG RP servere pont azért nyújt ennél sokszor sokkal többet, amiért az FRPG is. Mert az előre megírt, kicsit korlátozó kalandok között sok játékossal találkozhatsz. És bizony komoly szerepjátékra is van itt idő. Mert aki a kocsmában vagy máshol beszélgetést kezdeményez, az nem tartja fel a társait. Így volt olyan, hogy a Star Wars: The Old Republic egy RP serverén 10-12 karakter órákon át beszélgetett a Sith Code-ról. Ennek mélysége volt.
Hova tovább, egy ilyen játék során sokszor a minőséget sikerül előtérbe helyezni, hiszen nem sok az időbeli korlát, szabadon tudunk beszélni, a kalandok során változó világ mégis hátteret ad a karakterek közötti interakciónak. Ami érdekesebbé teszi a dolgokat.
Ha nagyon a részletekbe akarnék menni akkor még megemlíteném a MUD / MUSH / ... műfajt is :)